Salah satu ciri
khas yang membezakan sistem islam dengan sistem-sistem lain ialah sistem Islam
tidak pernah memisahkan ekonomi dengan akhlak. Sebagaimana ilmu dengan akhlak
dan politik dengan akhlak atau peperangan dengan akhlak.
a) Akhlak menjadi penjalin penopang kehidupan
islam.
b) Risalah Islam dikenali sebagai risalah
akhlaqiah.
Hadith nabi ”sesungguhnya aku diutus adalah untuk
menyempurnakan kemuliaan akhlak”.
c) Islam tidak memisahkan agama dengan negara
atau jasmani dengan rohani. Sebaliknya menyeru kepada penyatuan kedua-duanya.
d)
Islam tidak menerima kehidupan amalan Eropah yang memisahkan kehidupan
agama dan dunia.Dan konsep kapitalisma
yang memisahkan ekonomi dengan akhlak.
e) Sistem-sistem
lain sangat mengutamakan keuntungan ekonomi meski pun mengadaikan hal akhlak
dan keimanan.
f) Dalam islam perpaduan antara ekonomi dan
aklak jelas sama ada dalam pengeluaran, pengedaran dan penggunaan.
g) Setiap muslim terikat dengan keimanan
didalam setiap kegiatan ekonomi. Samada dalam mencari harta, mengembangkannya
dan dalam membelanjakannya.
h) Begitu juga masyarakat muslim terikat
dalam batasan aqidah dan nilai-nilai akhlak yang luhur dalam bidang
pengeluaran, pengedaran, urusniaga dan penggunaan barang-barang yang
dihasilkan. Disamping keterikatannya dalam undang-undang islam dan hukum
shari’atnya.
Beberapa contoh
yang berkaitan perkara diatas:_
i) Adalah tidak halal bagi kaum muslim
menggalakkan perlancongan dan mendapat harta wang asing dengan cara mengizinkan
arak dan menghalalkan benda-benda yang haram atau mendirikan kelab-kelab
tarian/malam dan kemaksiatan. Perkara ini boleh diambil teladan dari peristiwa
pengumuman pengharaman kerja haji bagi kaum musyrik oleh Nabi S.A.W. pada tahun
9 Hijrah untuk membersihkan Majlis Haram daripada kekotoran tradisi menyembah
berhala. Hal ini sememang merupakan kerugian ekonomi besar untuk kaum Muslimin,
tetapi mereka sabar demi kesempurnaan iman mereka. Keyakinan Allah –lah yang akan memberi
kekayaan dan keutamaan jika Dia menghendakiNya.
Allah berfirman
(Surah at-Taubah 9:28)
ii) Pada zaman jahiliah, orang Arab memaksa
hamba wanitanya memberikan hasil pendapatan harian meski-pun dengan cara
perlacuran atau melakukan perzinaan dengan terang-terangan. Selepas kedatangan
Islam wanita-wanita tersebut menolak perbuatan keji itu sebagai mata pencarian,
Firman Allah
(Surah An Nur 24:33) Terjemahannya: Dan
janganlah kamu paksa hamba-hamba wanitamu untuk melakukan perlacuran,sedang
mereka sendiri menginginkan kesucian, kerana kamu hendak mencari keuntungan
duniawi.
iii) Allah
memerintahkan kaum muslimin untuk berhenti dari seluruh perkerjaan jika mereka mendengar
azan pada hari jumaat. Walaupun pada zahirnya kesinambungan proses jual beli
pada setiap masa boleh memberikan keuntungan yang banyak. (Surah Al-Jumu’ah
62:9)
Al Quraan mencela
sikap sesetengah orang yang tetap sibuk dalam kegiatan jual beli dan
mengutamakan perniagaan diatas kewajiban solat.
j) Walaupun pengizinan perniagaan berkaitan
arak (khamar) pada zahirnya memberikan manafat ekonomi yang besar seperti
penanaman anggur, kilang pemprosesan dan keluasan perniagaan antarabangsa;
namun al Quran menyuruh kita melupakannya memandangkan bahaya jasmani dan
rohani hasil dari kesan arak didalam kehidupan keluarga dan bangsa, agama,
akal, akhlak dan budi pekerti.
Oleh itu Islam
tidak memperduli keuntungan ekonomi bersifat sementara.
k) Judi: Serupa arak (Khamar) yang terdapat
manafaat yang bersifat sementara seperti hiburan, mengisi kekosongan , perasaan
suka dan mendapat harta tanpa susah payah, namun al Quran tidak memperduli
disebabkan bahaya besar yang akan menimpa akhlak dan budi pekerti pejudi.
Kebisaan dengan sifat sifat buruk seperti makan harta orang lain dengan cara
batil. Hidupnya akan terumbang ambing dan dan bayangan yang tidak berpedoman.
Ketagihan judi
menjatuhkan seluruh nilai dan kemuliaan diri
sehingga mengutamakan judi dari keperluan keluarga, mengkhianati agama, dan negara.
Perjudian juga
menjadi punca utama tumbuhnya rasa permusuhan dan kedengkian dan menghalang
meraka dari meningati Allah dan mengerjakan solat.
No comments:
Post a Comment