fish

Sunday, 20 October 2013

Bolehkah Berdoa Minta Panjang Umur

 Mengenai pertanyaan Ngah...Semuga ada pencerahan....


Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baazrahimahullahditanya mengenai hukum berdoa meminta agar dipanjangkan umurnya.
Penanya bertanya:



Apakah diperbolehkan seseorang berdoa meminta agar dipanjangkan umurnya ataukah umur setiap orang telah ditetapkan sehingga tidak ada faidahnya berdoa meminta agar dipanjangkan umurnya?
Jawaban:
Hal itu tidaklah mengapa, dan yang lebih utama adalah seseorang membatasi doanya tersebut dengan sesuatu yang bermanfaat bagi orang yang didoakan. Seperti dia mengatakan “Semoga Allah memanjangkan umurmu dan (kamu dapat memanfaatkannya) dalam ketaatan kepada Allah, atau dalam kebaikan atau dalam perkara yang diridhai Allah.”
Telah diketahui bahwa doa tidak akan menyelisihi takdir, bahkan doa termasuk bagian dari takdir,sebagaimanaobat, ruqyah dan sebagainya (termasuk bagian dari takdir).Setiap sebab yang tidak menyelisihi syariat Allah termasuk bagian dari takdir. Takdir Allah telah ditetapkanpada diri orang yangsakit dan sehat,pada diri orang yang didoakan dan yang tidak didoakan.Akan tetapi Allah Ta’ala memerintahkan (kita) untuk mengambil sebab-sebab yang disyariatkan yang diperbolehkan . Dan Allah juga mengatur segala sesuatu sesuai dengan kehendak-Nya, dan itu semua termasuk bagian dari takdir Allah.
Wallaahu waliyyut-taufiq (Allah-lah sebaik-baik pemberi taufik)


Diriwayatkan daripada Abu Khuzamah RA daripada ayahnya bahawa dia bertanya nabi SAW, katanya:
Ya Rasulullah, apakah pendapat kamu tentang ruqyah (bacaan ayat dengan tujuan berubat) yang kami bacakan, atau pun ubat yang kami gunakan untuk berubat atau sebarang benteng yang kami berlindung dengannya, adakah akan menolak sesuatu daripada ketentuan Allah? Jawab nabi SAW: Ia adalah daripada ketetapan Allah. (Riwayat Tirmizi)

9. Selain itu, terdapat juga sebab ma’nawi (abstrak) yang boleh memanjangkan umur. Ini dapat kita perhatikan dalam beberapa keterangan nabi SAW. Menerusi beberapa hadith nabi SAW, umur boleh panjang dengan sebab doa, silaturrahim, berbuat baik dengan ibu bapa dan juga semua jenis amal kebajikan. Antaranya ialah berkaitan silaturrahim, diriwayatkan daripada Anas bin Malik RA bahawa dia mendengar nabi SAW bersabda:
Barangsiapa yang suka dibentangkan baginya rezekinya dan dilewatkan ajalnya, maka hendaklah dia menghubungkan silaturrahim. (Riwayat al-Bukhari)

10. Manakala dengan sebab amal kebajikan pula, sebagaimana diriwayatkan oleh Salman RA bahawa nabi SAW bersabda:
Tidak akan ditolak qadha’ melainkan dengan doa, dan tidak akan bertambah umur melainkan dengan amal kebajikan. (Riwayat Tirmizi)

11. Kesemua sebab dan musabab ini telah ditetapkan dan ditentukan oleh Allah Azza wa Jalla yang juga tidak akan berubah sebagaimana semua ketetapan yang lain. Ia hanya diketahui oleh Allah SWT yang maha mengetahui. Inilah kefahaman daripada firman Allah SWT dalam surah Fatir ayat 11 bermaksud:
Dan tidak dipanjangkan umur seseorang yang berumur panjang, juga tidak pendek umurnya, melainkan ada di dalam Kitab. Sesungguhnya yang demikian itu mudah sahaja kepada Allah.

12. Imam al-Baihaqi (458H) menyatakan tentang ayat ini:
Dan maknanya dalam ayat ini ialah bahawa sesungguhnya Allah Azza wa Jalla telah menuliskan sesuatu yang bakal menimpa seseorang hamba daripada bala’, halangan, kematian dan sebagainya. Dan sesungguhnya sekiranya dia berdoa kepada Allah SWT atau mentaatiNya dalam perkara silaturrahim dan sebagainya, tidak akan mengenainya bala’ tersebut, dan Dia akan memberikannya rezeki yang banyak,dan memanjangkan umurnya. (al-Baihaqi, al-Qadha’ wa al-Qadr)

Maksud panjang umur 
13. Walaupun dalam beberapa hadith yang menyebut secara jelas dan terang akan umur yang menjadi panjang dengan sebab musabab maddiy dan ma’nawi, namun terdapat sebahagian ulama’ yang menta’wilkan maksudnya kepada bertambahnya keberkatan, bukan panjang umur yang sebenar. Ini sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Nawawi (676H), katanya:
Dan para ulama’ menjawab dengan jawapan yang betul, antaranya ialah bahawa bertambah (umur) di sini maksudnya ialah keberkatan pada umurnya, dan bertepatan untuk ketaatan, dan waktunya yang makmur dengan sesuatu yang memanfaatkan pada hari akhirat, serta terpelihara daripada hilang sia-sia. (al-Nawawi, Syarh al-Nawawi ‘ala Sohih Muslim) 

14. Namun, bagi sebahagian ulama’ lain, mereka menegaskan bahawa maksud panjang umur sebagaimana di dalam hadith adalah dengan maksud sebenar. Mereka menyatakan bahawa keberkatan juga adalah perkara yang tetap sebagaimana umur. Jika mereka menta’wilkan panjang umur kepada keberkatan dalam umur kerana umur adalah tetap dan tidak berubah, maka begitu juga dengan keberkatan, ia tetap dan tidak berubah. Jadi maksud yang sebenar adalah memang panjang umur hakiki bukannya keberkatan. Imam al-Qarafi (684H) berkata:
Bahkan yang sebenarnya ialah bahawa Allah SWT menentukan bagi seseorang enam puluh tahun berdasarkan kepada sebab-sebab biasa, daripada makan, bernafas dengan udara, dan Dia menetapkan baginya dua puluh tahun yang lain berdasarkan sebab-sebab ini (ma’nawi), dan silaturrahim. Apabila Allah SWT menjadikannya sebab, boleh disebutkan bahawa sesungguhnya ia (sebab ma’nawi) menambah (memanjangkan) umur secara hakiki. (al-Qarafi, al-Furuq).

15. Apabila meneliti pendapat yang kedua iaitu panjang umur dengan maksud hakiki dan sebenar, bukannya dengan ta’wil, ia lebih selamat dan sesuai kerana ia menjadi galakan yang kuat untuk kita melakukan semua sebab ma’nawi yang dinyatakan. Selain ia juga tidak bercanggah dengan ketetapan ajal kematian apabila sampai masanya, ia mendorong kita agar memastikan silaturrahim terjaga, kita akan berbuat baik dengan kedua ibu bapa, kita akan memperbanyakkan amal kebajikan, bahkan kita tidak akan meninggalkan berdoa agar umur kita boleh menjadi lebih panjang. Imam al-Bukhari (256H) mengkhususkan dalam kitabnya satu bab yang bertajuk: Bab doa nabi SAW kepada khadimnya agar panjang umur dan banyak hartanya, kemudian menyatakan hadith yang dimaksudkan sebagaimana yang diriwayatkan daripada Anas bin Malik RA bahawa:
Berkata ibuku: Ya Rasulullah, khadim (yang berkhidmat) kamu Anas, doakanlah sesuatu untuknya. Nabi pun berdoa: Ya Allah banyakkanlah hartanya dan anaknya, dan berkatilah apa yang Engkau berikan kepadanya. (Riwayat al-Bukhari)

16. Kesimpulannya, ambillah sebab musabab yang boleh memanjangkan umur, kerana semuanya adalah perkara yang baik. Jika diizinkan Allah Azza wa Jalla dengan panjang umur dan berterusan dengan amal kebaikan, maka itulah juga maksud keberkatan yang kita inginkan.  

Anhar Opir
3 Rabi’ al-Awwal 1433H

Sweileh, Amman

No comments:

Post a Comment