fish

Wednesday, 27 March 2013

Peranan Nilai dan Akhlak dalam Ekonomi Islam-Yusuf Al-Qaradawi


Peranan Nilai dan Akhlak dalam Ekonomi Islam
Yusuf Al-Qaradawi


Konsep Istikhlaf terhadap harta Allah   


a)    Salah satu nilai rabbani (Ketuhanan) paling utama dalam islam.
b)    Menetapkan bahawa manusia bukannya pemilik harta tetapi hanya diberi kuasa untuk memunafaatkan harta Allah.- Nilai yang memastikan adanya unsur rabbaniyyah didalam sistem ekonomi Islam.
c)    Orang muslim yakin dianya makhluk tuhan, bekerja di bumi Allah, kemampuan diberi Allah, dan peralatan kurnian Allah, sekiranya mendapat hasilnya, itu adalah harta Allah
Memahami konsep pemberian kuasa kepada manusia untuk digunakan harta Allah (istikhlaf) kita perlu menkaji dan kembali pada dalil-dalil daripada Al Quran dan As –Sunnah.

Dasar Kepada Konsep Istikhlaf

a)    Allah maha agung adalah Pemilik yang hak.
b)    Allah itu  ”Al Maliki” yang memiliki seluruhnya - bumi, langit, manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan, batu-batan  dll.
c)    Firman Allah  (Surah an-Najm 53:31)
Terjemahnya ”Dan hanya kepunyaan Allahlah apa yang ada dilangit dan apa yang ada dibumi”
(Surah Taha 20:6)
Terjemahannya: “Kepunyaan Nyalah semua yang dilangit dan semua yang dibumi, semua yang diantara kedua-duanya dan semua yang dibawah tanah.”
(Surah Yunus 6:66) 
Terjemahannya: “Ingatlah sesungguhnya milik Allah semua yang ada dilangit dan semua yang ada dibumi”.
d)    Dalil Allah memiliki secara mutlak (tiada perkongsian walaupun hanya sebutir zarah)
(Surah Saba 34:22)
Terjemahannya: Allah tidak hanya memiliki, Dia juga berkuasa terhadap ciptaanNya
( Surah az Zumar 39:62) Terjemahannya ”Allah menciptal\kan segala sesuatu dan memelihara segala sesuatu”
(Surah Al Furqan 25:2) terjemahannya: ”Dan Dia telah menciptakan segala sesuatu dan Dia menetapkan ukuran-ukuran nya dengan sebaik baiknya”.
( Surah al Hajj 22:73)
e)    Allah nenciptakan dan mengembangkan ciptaanNya.
f)     Di dalam proses pengeluaran / produksi: manusia mengolah bahan-bahan ciptaan Allah. Allah jua yang menjadikan manusia berkuasa terhadap bahan-bahan tersebut:-

Pakar ekonomi berkesimpulan ”pengeluaran itu bukannya proses mencipta benda, tetapi adalah proses kegunaan dan manafaat daripada benda-benda yang sedia ada”

g)    Usaha manusia dalam bidang pengeluaran adalah satu proses untuk mengubah kedudukan tempat asal bahan bahan mentah tersebut. Contohnya eksploitasi , pembungkusan, penyimpanan, pembekuan atau mencairkan, mengukir sehingga ia menjadi satu bentuk yang lain. Bahkan dalam bidang pengeluaran yang baru & revolusional contohnya penemuan- penemuan saintifik dalam bidang pertanian, perternakan dan sebagainya.
h)    Ahli falsafah ekonomi menetapkan bahawa tugas manusia dalam pengeluaran hanyalah mengubahsuai dan menukar kedudukan benda –benda yang sudah sedia ada.

i)      Perlu sentiasa di tanya didalam proses melaksanakan pengubahsuaian;
  • Siapakah yang memudahkannya jalannya?
  • Siapakah yang menganugerahkan kemampuan untuk melakukannya?
  • Siapakah yang membantunya dengan segala faktor?
 ...Dialah tuhan yang menciptakan dari tiada kepada ada, dan dari tak tahu kepada  
    tahu.

j)      Banyak contoh baik untuk menyokong keyakinan kita iaitu-
Manusia menabur benih dan usaha membela pokok dan buah berbanding Allah mencipta alam, bumi dan segalanya, Juga baik juga difikirkan manusia tidak dapat berbuat apa-apa tanpa akal anugerah tuhan dan tidak dapat manusia lakukan apa-apa tanpa  anugerahNya kekuatan fizikal dan emosi.
Dalil nya ( Surah al-Waqiah 56:63-70); ( Surah ’Abasa 80:24-28) , Yasin 36-33-35)

k)    Selain pertanian, Pekerjaan Allah juga merangkumi segala segi dan bidang kehidupan, contohnya dalam bidang industri, penggunaan bahan mentah kegunaan industri  seperti bijih, besi atau kelapa sawit , bahan-bahan bakar seperti minyak, gas dan arang batu( Dalilnya Surah al Hadid 57:25)
….istilah kami turunkan besi...membawa erti Allah menciptakan  
l)      Manusia mengetahui selok belok industri berdasarkan ilham dan ajaran Allah , sebelum itu manusia tidak tahu.

Gambarannya dalam al Quran tentang Nabi Daud ( Surah al-Anbiya 21:80)
m)  Kesimpulan dari keterangan diatas:-
                  i.    Harta adalah rezeki dari Allah diserah kepada manusia sebagai keutamaan dan kurnia daripadaNya.
Manusia perlu sentiasa mengingati kuasa Allah dalam mencipta dan memberi bantuan.
Sebagai hamba Allah diwajibkan membelanja sebahagian harta dijalan Allah.
(Al Baqarah 2:254 dan 2:3)

                 ii.    Seluruh harta adalah milik Allah, manusia diberi kuasa (Mustakhlaf) untuk memanafaatkannya atau petugas yang diamanahkan untuk mengembangkan, menginfakkannya dan memanafaatkannya.
( Surah An-Nur 24:33) ;

(AL Hadid 577:7) ” Terjemahannya : Dan nafkahkanlah sebahagian dari hartamu yang Allah telah menjadikan kamu menguasainya.
Hakikatnya Manusia bukan pemilik kepada hartanya tetapi merupakan wakil dan khalifatul Malik ( ynag diberi kuasa oleh pemilik yang mutlak) iaitu Allah.


Pendapat Para Ulama kita
a) Pengarang tafsir al Kosshaf menberi ulasan firman Allah
( Surah Al Hadid 5:7) Terjemahannnya: Dan nafkahkanlah sebahagian dari hartamu yang Allah telah menjadikan kamu menguasainya...

                  i.    Ayat ini bermaksud bahawa harta yang ada di tangan mu merupakan harta Allah kerana Ia mencipta dan meujudkanNya, Allah menjadikan kamu sebahagian khalifahNya yang berhak untuk menggunakannya; iaitu kedudukan kamu sebagai wakil. Maka belanjakan harta tersebut untuk menunaikan hak-hak  Allah.Ringankan hati mu berbelanja seperti ringannya hati sesaorang yang dibenarkan membelanja harta orang lain.

                 ii.    Dalam membelanjakan harta manusia terikat dengan kehendak Allah sebagai pemilik harta yang sebenar.
Ia itu tugas orang yang diwakilkan untuk melaksanakan kehendak yang mewakilkan nya. Tidak ada sama sekali memakai untuk hak peribadi atau mengikut kehendak hawa nafsunya sendiri.
Mengingkari nya seperti kesilapan dalam memikul amanah dan tidak layak dipanggil khalifah.
Orang kaya yang bakhil yang beranggap harta dirinya sendiri, maka wajiblah hukuman dan siksa Allah.

Tersebarnya Konsep Istikhlaf

Hadith Qudsi yang tersebar luas: bahawasanya Allah Taala berfirman
Maksudnya: ”Harta adalah hartaKu, Kaum fakir miskin adalah keluargaku dan orang orang kaya adalah para wakil-ku.Jika siapa wakil-ku (bersikap) bakhil terhadao keluarga Ku, nescaya aku timpakan malapetaka kepada mereka, dan Aku tidak memperdulikan mereka lagi”
a) konsep instikhlaf memiliki dasar yang bersumber daripada Kitabullah dan Sunnah Rasullulah.


Kesan Konsep Istikhlaf terhadap kehidupan Ekonomi dan Sosial

Diantara isi dan realiti perlantikkan manusai sebagai pemegang harta Allah adalah

a)    Dapat mengekang perasaan berlebihan serta menahan daripada mengakui milik harta tersebut.
·         Dinding dari sikap sombong dan takabur
·         Memahami konsep sesaorang muslim tidak dapat dipengaruh oleh harta.
·         Penamaan hak pemilikan adalah sebagai istilah kiasan untuk memudahkan sistem menjaga dan membelanja.

b)    Dianatara intisari konsep istikhlaf: Jatuhnya nilai harta dalam pandangan sesaorang menjadikan ringan baginya berderma.
(Surah a; Hadid 57:10) Terjemahannya: Dan mengapakah kamu tidak menafkahkan sebahagian harta mu) pada jalan Allah pada hal Allah lah yang mempunyai pusaka langit dan bumi”

c)    Diantara kesannya:
·         Menjadikan para hartawan menerima dengan mudah perintah Allah,
·         Dalam undang undang Syariah berkenaan peraturan harta menerima dengan tenang hati perintah Allah dan tidak akan bangkang atau berusaha melarikan diri darinya.
d)    Bersamaan seperti kaum mukminin pada zaman nabi ialah pertanyaan saorang pegawai baru  diamanahkan memegang tabung amanah-Apa yang haruskan dilakukan dengan harta dibawah tanggungannya?, Kepada siapa dia boleh membelanjakannya?,berapa  banyak dia diperboleh untuk membelanjakannya.?

e)    Surah Al Bakarah yang menyebut satu soalan yang di ulang dua kali: Mereka bertanya kepadamu tentang apa  yang mereka nafkahkan?
·         Jawapan soalan pertama ( Surah al- Baqarah 2:215).
·         dan jawapan bagi soalan kedua mengenai tentang kadar yang harus mereka infakkan adalah (al Baqarah 2:219)

f)     Dianatara hasil daripada konsep Istikhlaf ialah
·          ia memberikan sandaran dan dasar hukum kepada pihak kerajaan Islam untuk mengutip cukai terhadap gulungan yang patut membayarnya untuk dimunafaatkan dan memenuhi keperluan hamba Allah yang berhajat dan merealisasikan kesejahteraan am bagi agama dan negara.

Alasan utama kerajaan menetapkan cukai adalah bahawa ia hanya mengambil sebahagian daripada harta Allah untuk diagihkan kepada keluarga Allah dan untuk digunakan dijalan Allah.

·               Diantara hasilnya: Memberikan hak dan kuasa pengawalan kepada sekumpulan orang-orang mukmin untuk mengawasi golongan orang-orang kaya dalam menggunakan hartanya. 

Allah sebagai Pemilik asal harta mengharamkan orang yang tidak menjaga peraturan penjagaan harta dan menghabiskan hartanya dengan berpoya –poya. ( Surah an-Nisa 4:5)

Didalam bab Mualamalah dalam bab al Hajr (bab pencegahan sesaorang dari menggunakan harta) – Pencegahan dari menggunakan hak orang lain seperti mencegah orang muflis dari terus berhutang, orang kurang siuman.

·               Dapat memperkuat jiwa & semangat orang-orang  miskin untuk menuntut  hak daripada orang kaya atau kerajaan.

Kedudukan orang kaya seperti saorang penjaga yang memegang tabung amanah milik jemaah. Orang miskin tak sepatut rasa lemah, papa dan hina dihadapan orang kaya.

Ucapan Ochest Kunt
Digelar bapa ilmu Social ( sebenarnya Ibn Kaldun)
a)    Intisari ucapan masyhurnya yang diucap berabad abad: ”Sesungguhnya kekayaan itu adalah salah satu tugas kemasyarakatan  dan orang kaya adalah saorang pegawai yang diserahkan  untuk memegang jawatan tertentu dalam tugas itu.; jika dia menunaikan tugas dan tanggungjawabnya, dia boleh terus dikekalkan atau naik pangkat, sebaliknya jika tidak jatuhlah hukuman terhadapnya. dengab tugas itu”.

b)    Penjelasan AlQuran didalam menerangkan tugas orang kaya:
(Surah al-Hadid 37:7) ”Dan nafkahkanlah sebahagian daripada harta mu yang Allah telah menjadikan kamu menguasainya”
c)    Orang kaya bertangungjawab untuk mengembangkan dan menginfakkan harta yang diamanahkan,
d)    Tidak boleh diremehkan atau dibazirkannya atau kedekut.
e)    (Surah Ibrahim 14:7) berkenaan tanggungjawab orang kaya

Hukum Orang Kaya Yang Tidak Menunaikan hak Istakhlaf.
.
a)    Hukuman daripada Allah terbahagi kepada pelbagai bentuk
·         Hukuman Takdir yang dikawal sepenuhnya oleh AllahYang Maha Tinggi.
Hukuman Takdir diturunkan misalnya dengan merampas harta  atau memusnahkan harta sesaorang.
                  Hadith yang Marfu’ berkenaan diriwayatkan oleh al Tabarani)
   ”Allah akan sentiasa (memenuhi) hajat sesaorang hamba selama dia memenuhi
hajat saudaranya”.
·         beberapa hadith sahih lagi yang berbangkal kepada firman Allah Taa’la ( surah al Anfaal 8;53)
·         ”Allah sekali kali tidak akan merubah nikmat yang telah dikurniakanNya kepada sesuatu kaum, hingga kaum itu merubah apa yang ada pada diri mereka sendiri.”
·         AlQuran menceritakan peristiwa orang kaya yang tidak cekap menjalankan tugas istikhlaf terhadap harta Allah.seperti kisah Qarun yang diperdaya harta kekayaannya.Dan kisah dua orang pemilik kebun dalam surah al Khafi.
·         Hukuman yang dijatuhkan oleh ulil amri (pemerintah) dari kalangan muslimin, dilaksanakan oleh masyarakat islam yang memiliki perpaduan kuat. Seruan perlaksanaannya dalam al Quran surah al-Nisa’ 4:5) terjemahannya
”Dan janganlah kamu serahkan kepada orang-orang yang belum sempurna akalnya harta yang dijadikan Allah sebagai asas kehidupan. Berikan kepada mereka belanja dan pakaian dan ucapkalah kepada meraka kata-kata yang baik”
·         Terdapat hukuman bersifat hukuman badan seperti hukuman dera terhadap orang yang membelanjakan hartanya untuk meminum arak atau membeli dadah.
·         Hukuman disiplin (Ta’dip) terhadap lelaki yang membelanjakan hartanya untuk memakai kain sutera atau emas.
·         Hukuman Ta’zir ( celaan ) yang diserahkan kepada Imam atau kadi kepada orang yang memiliki pinggan mangkuk atau patung yang diharamkan.

Pada zaman ini sepatutnya jenis-jenis hukuman ini sepatutnya sudah boleh disusun berdasarkan undang undang hukuman.

3.  Terdapat hukuman akhirat yang lebih dahsyat dan lebih menghinakan
(Surahat Takathur 102:8)Terjemahannya: Kemudian kamu pasti akan disoal pada hari itu tentang kenikmatan yang kamu megah-megahkan didunia) 
·         Allah akan menghukum setiap orang yang menyelewengkan harta itu dari syariat dan petunjukNya dengan azab yang pedih.


No comments:

Post a Comment